RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA (SK)
TAHUN 1
MINGGU
|
TEMA / UNIT
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
1 :
Cerita
Huda
|
1.1 Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul
terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran.
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
|
1.1.1
Mengecam pelbagai bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul.
1.1.2
Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan
betul.
1.1.3
Mendengar dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan betul.
2.1.1
Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang
betul.
|
|
2
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
1 :
Cerita
Huda
|
1.1 Asas mendengar dan memberikan respons dengan
betul terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran.
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.1 Asas menulis dengan cara yang betul.
|
1.1.2
Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan
betul.
2.1.1
Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang
betul.
3.1.1
Melakar pelbagai bentuk atau corak dengan kemas dan jelas.
3.1.2
Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas.
|
|
3
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
2 :
Keluarga
Huda
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
|
1.2.1
Mendengar, mengecam dan menyebut nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.2
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan
tepat.
2.1.1
Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang
betul.
|
|
4
|
UNIT
2 :
Keluarga
Huda
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan
ayat dengan betul.
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
1.2.2
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan
tepat.
2.1.2
Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
4.1.1
Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
|
5
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
3 :
Kasih
Ibu
|
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas
|
2.1.1
Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang
betul.
2.1.2
Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
3.2.1
Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul
serta tulisan yang kemas.
3.2.2
Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
|
|
6
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
4 :
Sayang
Ayah
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
|
1.2.3
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan
tepat.
2.1.3
Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
3.2.3
Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
|
|
7
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
4 :
Sayang
Ayah
|
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
3.2.3
Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
4.1.1
Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
|
|
8
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
5 :
Saudara-Mara
Huda
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa,
iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
|
1.2.4
Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat
1.2.6
Mendengar, memahami, dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan
tepat.
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
3.2.4
Menulis perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong , vokal
bergading, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
|
|
9
|
TEMA
1 :
KELUARGA
UNIT
5 :
Saudara-Mara
Huda
|
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
3.2.6
Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
4.4.1
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
|
|
10
|
TEMA
2 :
BERSIH
DAN SIHAT
UNIT
6 :
Bersihkan
Diri
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
|
1.2.5
Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
dengan betul dan tepat.
2.2.2
Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan
yang betul.
3.2.5
Menulis frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas.
|
|
11
|
TEMA
2 :
BERSIH
DAN SIHAT
UNIT
6 :
Bersihkan
Diri
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri pertama dan
kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
4.4.1
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua
dalam
pelbagai konteks dengan betul.
|
|
12
|
TEMA
2 :
BERSIH
DAN SIHAT
UNIT
7 :
Rumah
Bersih
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.2.5
Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
dengan betul dan tepat.
2.2.2
Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan
yang betul
3.2.5
Menulis frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
13
|
TEMA
2 :
BERSIH
DAN SIHAT
UNIT
7 :
Rumah
Bersih
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi
ahli keluarga asas dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.2.2
Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan
yang betul.
3.2.5
Menulis frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
14
|
TEMA
2 :
BERSIH
DAN SIHAT
UNIT
8 :
Kelas
Ceria
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
1.2.6
Mendengar, memahami, dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan
tepat.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2.6
Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
15
|
TEMA
2 :
BERSIH
DAN SIHAT
UNIT
9 :
Badan
Cergas
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betu
3.2.6
Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
3.3.1
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan betul dan kemas
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
16
|
TEMA
2 :
BERSIH
DAN SIHAT
UNIT
10 :
Makanan
Berzat
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
|
1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang
bet
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.3.1
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan betul dan kemas
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
4.2.1
Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui penceritaan secara didik hibur.
|
|
17
|
TEMA
3 :
HIDUP
SELAMAT
UNIT
11 :
SIMPAN
DENGAN SELAMAT
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
|
1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.3.1
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan betul dan kemas
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
|
18
|
TEMA
3 :
HIDUP
SELAMAT
UNIT
12 :
Pastikan
Selamat
|
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
3.3.2
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan betul.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut
konteks.
|
|
19
|
TEMA
3 :
HIDUP
SELAMAT
UNIT
12 :
Pastikan
Selamat
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.3.2
Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap
pelbagai soalan bertumpu.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut
konteks.
|
|
20
|
TEMA
3 :
HIDUP
SELAMAT
UNIT
13 :
Berhati-Hati
Kawan
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.3.2
Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap
pelbagai soalan bertumpu.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
3.3.2
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan betul.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut
konteks.
|
|
21
|
TEMA
3 :
HIDUP
SELAMAT
UNIT
14 :
Saya
Selamat Di Sini
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
1.3.3
Mendengar, memahami pesanan dan memberikan respons secara gerak laku yang
betul.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
3.3.3
Membina dan menulis frasa dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumbr.e
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi
dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku secara didik hibur.
|
|
22
|
TEMA
3 :
HIDUP
SELAMAT
UNIT
15 :
Berhati-Hati
Di Jalan Raya
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusila.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut
konteks.
|
|
23
|
TEMA
3 :
HIDUP
SELAMAT
UNIT
15 :
Berhati-Hati
Di Jalan Raya
|
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
3.4.2
Menulis imlak frasa yang mengandungi perkataan suku kata terbuka dan suku
kata tertutup dengan tepat.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata
adjektif warna dengan betul mengikut konteks.
|
|
24
|
TEMA
:
HIDUP
BAHAGIA
UNIT
16:
Taman
Kita
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.3.2
Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap
pelbagai soalan bertumpu.
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusila.
2.2.2
Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan
yang betul.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat
klasifikasi dengan betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
4.3.2
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda
dengan
betul.
|
|
25
|
TEMA
:
HIDUP
BAHAGIA
UNIT
17 :
Rakan
Karib
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
|
1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi
ahli keluarga asas dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat
klasifikasi dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
|
|
26
|
TEMA
:
HIDUP
BAHAGIA
UNIT
17 :
Rakan
Karib
|
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.4.2
Menulis imlak frasa yang mengandungi perkataan suku kata terbuka dan suku
kata tertutup dengan tepat.
4.2.2
Mengujarkan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui
penceritaan secara didik hibur.
4.4.1
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
|
|
27
|
TEMA
:
HIDUP
BAHAGIA
UNIT
18 :
Jiran
Huda
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasus
1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi
ahli keluarga asas dalam situasi tidak formal secara bertatasusila
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
3.4.2
Menulis imlak frasa yang mengandungi perkataan suku kata terbuka dan suku
kata tertutup dengan tepat.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
|
|
28
|
TEMA
:
HIDUP
BAHAGIA
UNIT
19 :
Hidup
Saling Membantu
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri pertama dan
kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
4.3.2
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua
dalam
pelbagai konteks dengan betul.
|
|
29
|
TEMA
:
HIDUP
BAHAGIA
UNIT
20 :
Meriahnya
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai situasi.
|
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan
betul dalam pelbagai situasi.
|
|
30
|
TEMA
5 :
MARI
BERTANI
UNIT
21:
Kebun
Datuk Anas
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai situasi.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat
klasifikasi dengan betul.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan
betul dalam pelbagai situasi.
|
|
31
|
TEMA
5 :
MARI
BERTANI
UNIT
22 :
Buah-Buahan
Tempatan
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi
dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku secara didik hibur.
|
|
32
|
TEMA
5 :
MARI
BERTANI
UNIT
23 :
Ternakan
Ayam
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat
tunggal.
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi
dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.2.1
Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui penceritaan secara didik hibur.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
33
|
TEMA
5 :
MARI
BERTANI
UNIT
24 :
Ternakan
Ikan
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusila.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat
tunggal.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan
bahasa yang santun.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
34
|
TEMA
5 :
MARI
BERTANI
UNIT
25 :
Seronoknya
Bercucuk Tanam
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat
tunggal
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila.
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada
bentuk bukan grafik dengan betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan
bahasa yang santun.
4.3.2
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
|
|
35
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
26 :
Sungai
Kita
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada
bentuk bukan grafik dengan betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.
4.4.1
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks
|
|
36
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
27 :
Mari
Berkelah
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
1.6.2Berbicara
untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan
betul.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
37
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
27 :
Mari
Berkelah
|
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan
betul.
4.4.2
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul serta memahami maksud
pantun yang dilafaz menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
|
|
38
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
28 :
Fikir
Dahulu Sebelum Buang
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat
tunggal.
1.6.2
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi
dengan menggunakan bahasa yang santun
3.8.1
Mengedit hasil penulisan daripada aspek ejaan.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
|
|
39
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
29 :
Cekap
Dan Jimat
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai situasi.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
menambahkan pengetahuan.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.
3.8.1
Mengedit hasil penulisan daripada aspek ejaan.
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan
betul dalam pelbagai situasi.
|
|
40
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
30 :
Bercuti
Di Kampung
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
menambahkan pengetahuan.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan
bahasa yang santun.
3.7.2
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan
betul.
3.8.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan.
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku secara didik hibur.
|
|
CATATAN : Tatabahasa perlu diajar setiap minggu mulai
bulan Mac
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK) perlu disisipkan mengikut kesesuaian tema / unit
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT) hendaklah ditulis seperti biasa
No comments:
Post a Comment